Erő a szavak mögött – SzeretemSzegedet.hu

Erő a szavak mögött- újévi fogadalmak

Közeleg egy újabb év. Újra tele lesznek az edzőtermek, illetve zsúfolásig tömjük a hűtőt egészségesnek titulált élelmiszerekkel. Buzog a tettvágy, és a változtatásra való hajlandóság. Legalábbis az újév első néhány napjában vagy hetében. Miért nem tart tovább a lelkesedés? Miért kudarcos az újévi fogadalomtétel?

Az újévi fogadalmak négy fő irányvonalat követnek. Leggyakrabban önfejlesztéssel vagy anyagi természetű dolgokkal kapcsolatban fogadkozunk. Ezt szorosan követik a testsúllyal, illetve a magánélettel, párkapcsolattal összefüggő fogadalmak.

Tegye fel a kezét, aki megfogadta már, hogy a következő évben le fog fogyni. Ha törik, ha szakad. Vagy abbahagyja a cigizést, egészségesebben fog étkezni, esetleg befejezi végre az egyetemet.

Nem titok, az emberek 70-80%-a nem képes betartani a szilveszterkor tett ígéretét. No, de mi van a maradék x százalékkal? Nekik hogyan sikerülhet?

– A legfontosabb: higgyük el, elszántságunk sikerhez vezet. Ehhez persze ésszerű fogadalomra van szükség. Gondoljuk át, miért is tettünk fogadalmat, és ha a fogadalom túl nagy, érdemes felosztani kisebb célokra. Az esetleges kudarcok ne tántorítsanak el, jót tesz megosztani másokkal a kisebb sikereket, akadályokat. Nem szabad kísértésbe esni, csak a cél lebegjen a szem előtt – fogalmaz Lajkó Krisztián, testépítő-személyi edző.

„Le fogok fogyni, és nem eszek sok szénhidrátot!” – Ismerős? Miközben imádjuk a tésztás ételeket, és a pizza mellett a spagetti a kedvencünk. Nem lehetetlen a feladat, de az ígéret mellé nagyon erős akarat és persze sok lemondás szükséges.

„Mint legtöbb esetben, bármi is legyen a fogadalom, érdemes a célhoz vezető stratégiát kidolgozni, ez segíthet, irányt mutathat, és bár mindig vannak és lesznek buktatók, sokszor segítséget adhat. Határozzuk el magunkat, és irány az edzőterem, sportpálya, uszoda. Ha teljesen kezdő, újrakezdő az olvasó akkor tudnia kell, hogy egy új tevékenység kb. 21 nap után válik szokássá, megszokottá, és úgy fél év elteltével láthatóvá, észrevehetővé válik a test és a személyiség változása is. Ahhoz, hogy biztos elérjük a kitűzött célunkat, nem elég csak a mozgásra koncentrálnunk, ugyanilyen fontos a táplálkozás és a pihenésre, regenerálódásra való odafigyelés is.” – tanácsolja Krisztián.

Szakértők szerint januárban még viszonylag erősek vagyunk, és haladgatunk a céljaink felé, de februárra már jelentősen visszaesik az újévi fogalmak sikerességi rátája. Az ok egyszerű és szomorú is egyúttal: az emberek többsége nem áll készen arra, hogy a rossz szokásait megváltoztassa. Sokan nem is gondolják komolyan, és a fogadkozás gyakran nem más, mint egy vágy. Igen, szeretnénk egészségesen élni, lefogyni, befejezni a tanulmányainkat, de valójában még nem állunk készen erre, és nem is feltétlenül akarunk bizonyos dolgokról lemondani. Főleg, hogy csak úgy megfogadjuk ezeket, pedig elérésükhöz gyakran pontosan kidolgozott tervre volna szükség, és azok nem működnek ad hoc módon.

Összességében tehát: a siker egyik kulcsa az, hogy nem kell azonnal és mindent megváltoztatnunk. Megfogható és kivitelezhető célokra van szükség. Érdemes őket kipróbálni, akár egy hét erejéig. Utána még egy hétig, meg még egy hétig, és lassan összeáll az a megálmodott életmódváltás.

Készítette: Kovács Henrietta

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük